دنيا ي مطبوعا ت
ارسالي منصور نوجو ارسالي منصور نوجو


اعتراضات مردمي د رافغا نستان دامنه اعتراضات مردم به هتك حرمت قرآن در گوانتانامو به ولايات كابل، ننگرهار، لوگر، ميدان وردك، تخار، پروان ،بغلان و كاپيسا كشانده شد. براساس گزارش‌هاي رسيده هزاران تن از هموطنان ما در اين مظاهرات با سردادن شعارهاي ضد امريكايي و آتش زدن پرچم اين كشور به اهانت بازپرسان امريكايي به قرآن شريف اعتراض كردند. آنان خواهان محاكمه عوامل اين حادثه و عذرخواهي رسمي مقامات امريكايي از مسلمانان شده و همچنان از دولت افغانستان خواستند كه اهانت به قرآن شريف از سوي سربازان امريكايي را محكوم نمايد . اين مظاهرات منجر به کشته شدن حداقل شانزده هموطن ما بنا به گزارش خبرگزاری های رسمي دولتي و زخمي شدن تعداد ديگرگرديده است . همچنان تعدادی از ادارات دولتي و موسسات خيريه جهاني توسط مظاهره چيان به آتش کشيده شد ومورد حمله قرار گرفت . در واكنش به اعتراضات گسترده مردم افغانستان به هتك حرمت قرآن شريف از سوي نيروهاي امريكايي، شارژ دافير سفارت امريكا در كابل، با انتشار اعلاميه، خواستار خويشتن داري مردم افغانستان گرديد. ريچارد كرستين سن مي گويد؛ ادعاي وجود دارد مبني بر اينكه در بازداشتگاه گوانتانامو، نسبت به قرآن بي حرمتي شده است. دولت امريكا مشغول تحقيقات درباره اين ادعا است. او مي گويد؛ ما هنوز نمي دانيم كه نتايج اين تحقيقات چه خواهد بود. اما ما از مردم افغانستان مي خواهيم كه با بردباري منتظر نتايج اين تحقيقات باشد و من با اطمينان مي گويم كه تحقيقات كامل خواهد بود. سن مي افزايد؛ پيام كه آنان از اعتراضات مردم افغانستان گرفتند اين است كه مردم مي خواهند كه امريكا به اعتقادات شان احترام بگذارند و ما به دين مردم افغانستان كه شديداً مذهبي هستند احترام مي گذاريم و خواهيم گذاشت. در اين حال مقامات دولت علت درگيري و به خشونت كشانيده شدن مظاهرات را سوء استفاده مخالفان دولت از احساسات پاك مردم و بي تجربگي پوليس محلي براي كنترل مظاهره و اعتراضات مي داند. لطف الله مشعل سخنگوي وزارت امور داخله، با ارائه آمار از ميزان تلفات و خسارات مظاهرات در نقاط مختلف كشور، مي گويد كه دشمنان صلح و ثبات كشور در داخل و خارج كشور در به خشونت كشانيدن مظاهرات دست دارند. بسياري از شهرهاي كشور، در اعتراض به هتك حرمت قرآن كريم از سوي نيروهاي امريكايي، مظاهره برگزار شده بود. براساس گزارش‌هاي رسيده در برخي از شهرها، مظاهره مردم به خشونت كشانيده شده است
بازتاب سفر اروپايى بوش اروپا هفته پيش ميزبان رئيس جمهورى است كه در چند ساله اخير روابطش با كشور او به سردى گراييده است. جورج بوش به اروپا آمده است تا يخ هاى روابط اروپا و آمريكا كه پس از حمله به عراق سفت شده بود آب كند. به همين دليل اين سفر اهميت فوق العاده اى پيدا كرده است و مطبوعات برجسته اروپا و آمريكا به دقت جزئيات اين سفر را دنبال مى كنند. بسيارى از مطبوعات سرمقاله هاى خود را به اهميت اين سفر اختصاص داده و درباره محورهاى مذاكره اروپا و آمريكا مقالاتى نوشته اند. مطبوعات انگليس به بيان ريشه هاى اختلاف ميان اروپا و آمريكا پرداخته اند اما در مورد اين كه اين سفر بتواند ائتلاف ميان اروپا و آمريكا را حل كند، چندان خوشبين نبوده اند. روزنامه ساندى تلگراف نوشت: «انتظار مى رود وضعيت اقتصاد جهانى، خوددارى ايالات متحده از پيوستن به پيمان كيوتو براى كاهش ميزان توليد گازهاى گلخانه اى، نقش آمريكا و متحدان آن در عراق، پيشبرد صلح در خاورميانه، روابط با ايران و تصميم اروپا به لغو تحريم هاى نظامى عليه چين مهمترين موضوع هاى مذاكرات با رهبران اروپايى را تشكيل دهد.» اما به عقيده روزنامه اينديپندنت اين سفر باعث حل اختلاف ميان اروپا و آمريكا نمى شود. «جورج بوش نمى خواهد ديدگاه اروپايى ها را به طور كلى تغيير دهد، او مى خواهد با تشريح سياست هاى خود، تفاهم دولت ها و افكار عمومى مردم را نسبت به اين سياست ها جلب كند.» روزنامه ساندى تلگراف هم اختلاف ميان اروپا و آمريكا را نه در مسائلى مانند ايران يا پيمان كيوتو بلكه در نوع نگاه به مفاهيم سياسى مى بيند. به نوشته اين روزنامه در سخنرانى سالانه بوش ۲۷ بار كلمه آزادى به كار رفت اما در سخنرانى گرهارد شرودر در كنفرانس امنيتى مونشن حتا يك بار هم كلمه آزادى به كار نرفته است. به عقيده نويسنده مقاله، ريشه اختلاف هاى ميان اروپا و آمريكا را بايد در مفاهيم بنيادى ترى جست وجو كرد. مطبوعات ايتاليا نيز سفر بوش را مورد توجه قرار داده و تيترها اول خود را به اين خبر اختصاص داده اند. امروز قرار است رئيس جمهور آمريكا در مقر ناتو با نخست وزير ايتاليا ديدار كند. روزنامه كوريره دلاسرا تيتر زد: «بوش: اروپا و آمريكا با اتحاد مى توانند از آزادى دفاع كنند». روزنامه لارپوبليكا نوشت: «بوش در اروپا: تفرقه كافى است، وظايف بزرگى در پيش داريم» لاستمپا هم سخنان بوش پيش از سفر به اروپا را بازتاب داد: «بوش خطاب به ناتو: در عراق به من كمك كنيد».
ديدار پوتين‎ و بوش‎ در مسكو روساي‎ جمهور آمريكا و روسيـه‎ در حاشيه مراسم تجليل از شصتمين سال غلبه بر فاشيزم که امسال با شکوه خاصي در روسيه برگزار گرديد و سران بيش از پنجاه کشور جهان در آن جشن اشتراک ورزيده بودند،درمسكو با هم‎ ديدار كردند. منابـع‎ خبـري‎‎ جزئيات‎ گفتگوهـاي جـرج‎ بوش‎ و ولاديمير پوتين‎ را منتشـرنكـرده‎انـد اما وزير امــور خــارجــه‎‎ روسيـه گـفـت‎: برنامه‎‎‎ هـسته اي‎ ايـران‎, كــوريای شمـالـي‎ , روابط دوجانبه‎‎ آمريكا و روسيـه , مسـايـل‎ بين‎‎ المللي‎ و موضوع خاورميانه‎ ونيز بحران فلسطين‎‎ عراق‎ وافغانستان از موضوعات‎ مـورد بحث در اين‎ مذاكرات‎ بود. جرج‎ بوش‎‎ پيش از سفر به‎‎ مسكو گـفتــه بـود, مواضع‎ دو كشور درباره‎‎‎ پرونده هستـه اي‎ ايران‎ به‎ يكديگر نزديـك‎ مـي‎شـود و هـر دو كشـور خواستار صرف‎ نظر كردن‎‎ ايـران از غني‎ سـازي‎ اورانيوم‎ هستند. پـوتيـن‎ هــم‎ پيــش‎ از ديــدار بــا بـوش‎ بـه‎ خبرنگاران‎‎ گفت‎: همكاري‎ ايـران و روسيـه‎‎‎‎ در زمينه برنامه هـاي‎‎ هـسـتــه اي تحـت‎‎ نـظارت آژانس‎ بين‎ المللي‎ انرژي‎ هسته‎ اي‎ و مسالمت‎‎ آميز است . رئيـس‎ جـمهـوري‎ روسيـه‎ ممــانــعــت‎ ايــرانــي‎هــا در اسـتفـاده‎ از فـن‎ آوري‎ هسته‎اي‎‎ و موفقيت‎‎ هـاي علمي‎‎ و فنـي بـدسـت آمده‎ را امري‎ غيرممكــن‎‎ و تصـميـم‎ ايـران مبني‎‎ بر تعليق‎ موقت‎ غنيسـازي‎ اورانيوم‎ را امري‎ مثبت‎ قلمداد كرد. بنا بر اين‎ گزارش‎ , روابط آمريكـا و روسيه‎‎ به علت‎ انـتقـاد آمـريكـايـي‎هـا از دموكراسي‎ در روسيه‎ و حمايـت‎ واشنـگتـن‎ از انقـلاب‎‎ هـاي‎ آرام‎ طرفدار غرب به‎‎ ويـژه در اوكـرايـن‎‎ و گرجستان, دچار تنش‎ شده‎ است‎. با توجه‎‎ به كدورت‎ ناشي‎ از اين‎ تـنـش‎ ها بـه‎ نظر مي‎رسد, گفتگوي‎ پـوتيـن‎ و بـوش‎ فقط نوعـي‎ تظاهر به‎‎ ادب‎ بـوده است‎.
بوش: آزادي در خاورميانه آغاز شده است جرج بوش, رئيس‌‏جمهوري ايالات متحده آمريكا خواستار برگزاري انتخابات آزاد بدون دخالت عوامل خارجي در لبنان و همچنين برقراري رقابت سياسي واقعي در انتخابات رياست‌‏جمهوري مصر شد. آسوشيتدپرس گزارش داده است كه بوش با اشاره به‌‏برگزاري انتخابات اخير در كشورهاي افغانستان و فلسطين تأكيد كرد: مسير تحولات واضح است؛ آزادي در خاورميانه آغاز شده است. بوش با بيان اين مطلب كه انتخابات پارلماني كه اواخر ماه جاري ميلادي در لبنان بايد بدون دخالت عوامل خارجي برگزار شود, تصريح كرد: ملت لبنان اكنون فرصتي براي پايان شكاف‌‏ها و اختلاف‌‏هاي قديمي و تشكيل دولتي مستقل پيش‌‏رو دارد. در همين حال جرج بوش با اشاره به رقابت‌‏هاي انتخابات رياست‌‏جمهوري مصر برگزاري اين انتخابات را با حضور ناظران بين‌‏المللي و طبق قوانين بين‌‏المللي در يك رقابت سياسي واقعي، خواستار شد. از سويي ديگر بوش, با بررسي دولت جديد عراق گفت: دولت جديد عراق راه را براي ديگران نشان مي‌‏دهد؛ در خاورميانه « رژيم ترس »جاي خود را به اميد مي‌‏دهد و اصلاح‌‏طلبان شجاع منطقه، لايق مدح و ستايش بيش‌‏تر از سوي ما هستند. بوش تأكيدكرد: ‌‏اصلاحات سازماندهي شده راهي براي كمك به برقراري دموكراسي فوري در خاورميانه هستند. وي همچنين بر لزوم كمك آمريكا براي برقراري دموكراسي در خاورميانه تأكيد كرد.
May 14th, 2005


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها